Slides Show

VTEM skitter
VTEM skitter
VTEM skitter

BMW i3 jd serwis 02BMW i3 krótkie kompendium wiedzy i własnych doświadczeń na temat małego elektryka z Niemiec.

 

Czy samochody elektryczne się psują ?

Odpowiadamy: Oczywiście, że tak, pomimo, że jest w nich znacznie mniej elementów ruchomych, są pozbawione alternatora, rozrusznika, skrzyni biegów oraz wielu innych mechanizmów, to nie zmienia faktu, że również ulegają awariom.

Mniejsza ilość mechanizmów została zastąpiona przez elektronikę i to ona zawodzi. Awariom ulegają baterie na skutek eksploatacji, ale również falowniki i przetwornice wysokiego napięcia.

Przyczyny awarii samochodów elektrycznych możemy podzielić na:

 

- Nie właściwa eksploatacja np. pozostawienie auta na kilka miesięcy bez ładowania akumulatora trakcyjnego lub jazda z niskim stanem płynów chłodzących .

- Optymalizacja kosztów podczas produkcji. Żadna tajemnica, że inżynierowie projektują a księgowi decydują gdyby było inaczej i produkty byłby bezawaryjne to koncerny motoryzacyjne szybko by upadły. Doświadczył tego Mercedes już w latach 80 z modelem W123 który był na tyle udany, że doprowadził koncern w problemy finansowe. Podsumowując część awarii występuje "bo tak trzeba" - oby po gwarancji.

- Brak doświadczenia projektantów w nowej odsłonie motoryzacji. Każdy producent zalicza większe lub mniejsze "wpadki" podczas wdrażania nowych produktów i to jest naturalne, dopiero kolejna generacja danego produktu jest już pozbawiona defektów.

W przypadku BMW prace nad pierwszym samochodem elektrycznym trwały już w latach 70 i był to model 1602e. Duże doświadczenie producent pozyskał również dzięki hybrydom które debiutowały przed elektryczną serią " i "

 

Co się psuje w BMW i3 ?

 

Na podstawie własnych obserwacji zauważyliśmy, że jedyną powielającą się usterką w i3 jest: pękające mocowanie silnika elektrycznego a właściwie całego zespołu napędowego czyli silnik sprzężony z przekładnią oraz przykręconym falownikiem.

Pierwotne objawy to stuki podczas przyśpieszania lub hamowania. Gdy usterka zostanie zlekceważona przez użytkownika może nawet dojść do zerwania wiązki elektrycznej, co grozi niebezpieczeństwem oraz wiąże się z wysokimi kosztami naprawy.

Poniżej schemat mocowania zespołu napędowego. Warto wspomnieć, że w ramach redukcji masy lewy wspornik jest plastikowy, a prawy aluminiowy.

bmw mocowanie

Kolejne usterki jakie naprawialiśmy zdarzyły się nam jednostkowo więc można je uznać za awarie losowe.

Egzemplarz z 2015 roku z wyposażony w generator REX, użytkowany przez miłą kobietę, która nie przywiązywała uwagi do wymiany oleju w silniku spalinowym.

Podczas intensywnej pracy generatora doszło do uszkodzenia mechanicznego (brak kompresji na jednym cylindrze)

jedyna droga naprawy to wymiana jednostki spalinowej, zamontowaliśmy używany w pełni sprawny silnik przy okazji wymiana oleju oraz filtrów.

 

silnik spalinowyy

 

Kolejna naprawa wynikała z usterki modułu kontrolującego funkcje ładowania pojazdu, nie jest to sama ładowarka w postaci przetwornicy AC/DC a kontrolera sterującego takimi funkcji jak np. otwieranie klapki, ryglowanie złącza, obliczanie stopnia naładowania baterii trakcyjnej.

Ze względu na konieczność przypisania sterownika oraz ograniczoną dostępność, naprawiliśmy sterownik zamontowany w aucie.

Ciekawostka jest, że ten sam sterownik wraz identycznymi funkcjami pracuje w BMW i8.

BMW i3 bok

Klasycznym zleceniem jest dla nas przywrócenie sprawności dla aut po kolizji. Samochód posiada ogromną ilość elektroniki która bywa kapryśna, a auta po kolizjach drogowych mają dużo tajemnic i jeszcze więcej pracy dla elektroników.

Typowe dolegliwości:

- Uszkodzony akumulator 12v

- Błędy czujników parkowania

- Nie działający kluczyk

- Nie rygluje się klapka ładownia

- Błędy związane z kolizja (Frontal Collision Warning System)

Naprawiamy usterki w BMW i3 wynikające również z eksploatacji.

Przykładem awarii i3 wynikającej z eksploatacji jest poniższy egzemplarz w którym przetarł się przewód wysokiego napięcia dotykający dolej osłony.

Komputer pokładowy wykrył błąd rezystancji i wyświetlił komunikat oraz unieruchomił samochód.

 

Przewód HV 02 Przewód HV 05

 

 Trudna oraz czasochłonna okazała się nas naprawa samochodu w którym "jedynie" nie było ładowania akumulatora 12v.

Po sprawdzeniu całej instalacji, oraz sygnałów sterujących sprawdziliśmy, że usterka znajduje sie w zintegrowanym module EME - jest to falownik napędzający silnik trakcyjny oraz przetwornica DC/DC zasilająca elektronikę pokładową.

Naprawa wymagała kliku dni intensywnej pracy, jednak poświecenie było warte ponieważ jedyna alternatywa to wymiana całego sterownika w ASO i rachunek na kilka lub kilkanaście tysięcy euro.

Naprawiliśmy falownik używając identycznych komponentów półprzewodnikowych jak producent podczas produkcji. Uzyskaliśmy 100 % sprawności, 100% niezawodności za ułamek ceny alternatywy w postaci wymiany w ASO

Jako firma dokładamy wszelkich starań, w celu napraw powierzanych przez klientów.

Naprawiamy poszczególne moduły co znacznie obniża koszt oraz czas naprawy. Na każdą usługę udzielamy gwarancji.

 

Jak wydłużyć eksploatację elektrycznego samochodu ?

Podstawa to zapoznać się z zaleceniami producenta i się do nich stosować.

Ważne są płyny eksploatacyjne, regularne doładowywanie akumulatorów trakcyjnych czy wymiany oleju w generatorze REx.

Warto nie bagatelizować drobnych dolegliwości i na bieżąco reagować, takie zabiegi znacznie obniżą koszty finalnych napraw.

 

Jakie są baterie i na ile kilometrów wystarczają ?

Według naszych obserwacji na przejechanie małym samochodem elektrycznym 100km trzeba zużyć około 17-18 kWh

Uwzględniając pojemności baterii poniżej prezentujemy tabelę z zasięgiem poszczególnych wersji.

 

Wersja

Pojemność

Szacunkowy zasięg

60 Ah

21 kWh

120 km

94Ah

33 kWh

190 km

120 Ah

42 kWh

240 km

 

Jak wygląda eksploatacja baterii, tego nie można jednoznacznie stwierdzić, szacunkowo przyjmujemy spadek pojemności 2% na każde 10 tys km.

W przypadku gwałtownych spadków zasięgu odczyniania mamy z awarią baterii napędowej. Uszkodzona bateria w samochodzie elektrycznym nie zawsze jest równoznaczna z koniecznością wymiany, znaczną część baterii można zregenerować.

 

Regeneracja baterii trakcyjnej w samochodzie elektrycznym to procedura polegająca na wymianie uszkodzonych ogniw. Rozwiązanie stanowi alternatywę dla wymiany baterii w znacznie niższej cenie, gdyż sprawność całej baterii napędowej wynosi tyle ile najsłabszego ogniwa.

Obsługujemy również klientów z zagranicy.

 

BMW i3 Repair, BMW i8 battery replace, Electric Car problem, Diagnostic electric car, how to repair electric car, Ecectric car cost repair, BMW i3 electric problem, i3 diagnostic, swap battery electric bmw.

 

Bmw 01

 

Bmw 02

 

Bmw 03

 

Bmw 04

 

Bmw 06

 

 

JD Serwis

ul. Połczyńska 21a/4

01-377 Warszawa

Tel. 22 298 65 45